دستگاه سنگبری

اخبارسنگ وماشین آلات

دستگاه سنگبری

اخبارسنگ وماشین آلات

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب که با حضور ملکی معاون مدیر کل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس، عقبایی رئیس اتحادیه صنفی مشاوران املاک و بیگدلی رییس انجمن انبوه سازان به بررسی وضعیت بازار مسکن پرداخت، باز هم حاکی از اختلاف نظرات و تناقضات دست اندرکاران مسکن در بخش دولتی و خصوصی بود.

به گزارش «صما» در این برنامه خبری، ملکی با تاکید براینکه امسال ایستگاه پایانی رکود خواهد بود، تحریم و نرخ بالای سود بانکی را از عوامل مهم ایجاد رکود در این حوزه دانست و گفت: از تغییر قیمت ها، نشانه های خروج بازار مسکن از رکود به چشم می آید و پیش بینی ها از آغاز دوره رونق در بازار مسکن حکایت دارد.

در این بین شهریاری با اشاره به اینکه مسکن به یکی از چالش های اقتصاد تبدیل شده است گفت: بخش مسکن از بخش های کلان اقتصادی و تابعی از شاخص های کلان اقتصادی است. وقتی در کشور با رکود مواجهیم بخش هایی چون مسکن و صنعت نیز دچار رکود می شوند. لذا باید به دنبال برون رفت از دوره رکود باشیم و به نظر می رسد به پایان دوره رکود رسیده ایم.

با این حال بیگدلی در مخالفت با این نظرات، با انتقاد شدید از اینکه در بخش مسکن و ساختمان، در عمیق ترین رکود تاریخی قرن به سر می بریم گفت: این در حالی است که تلاش سازنده ای در قالب طرح مشخص انجام نشده است.

همچنین عقبایی با بیان اینکه رکود در بازار مسکن قابل انکار نیست گفت: قراردادهای خرید و فروش مسکن در مرداد ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در سطح کشور روند کاهشی داشته و درمجموع نمی توان مدعی بود که از رکود در بخش مسکن عبور کرده ایم.

قصه خروج از رکود

به گزارش «صما» قصه خروج از رکود در حالی گفته می شود که به باور عموم مردم، اعلام خروج از رکود از سوی مسئولان ذیربط صرفا نوعی خبرسازی و جوسازی است و حتی علیرغم اعلام خبر کاهش قیمت مسکن، قیمت ها در بازار به قدری گران است که خرید آن فقط از عهده اقشار مرفه بر می آید و در وضعیت فعلی که جوانان فاقد پول کافی و حتی شغل مناسب هستند، این خبر صحت ندارد.

اما صرف‌نظر از مباحثی که در این برنامه مطرح شد و علیرغم پیچیدگی های متعددی که بخش مسکن در حال حاضر با آنها رو به رو است، مسلما مشکلات این بخش صرفا مربوط به دولت یازدهم نیست و این مسائل و معضلات ریشه در سیاست ها و اقدامات دولت های پیشین نیز دارد.

به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم، طی 50 سال گذشته نگاه پروژه محور برای رفع مشکلات بخش مسکن نتوانسته مشکلات این حوزه را مرتفع کند و اگرچه دولت یازدهم نیز می توانست بانک مرکزی را مجبور به تزریق پول های کلان به بخش مسکن کند، اما این دولت به دنبال ایجاد زیر ساخت های لازم برای حل مشکلات مسکن بوده است.

تنوع تسهیلاتی ایجادشده در هر دو حوزه ساخت و خرید مسکن در دولت فعلی نسبتاً مطلوب بوده و در قالب‌های حساب صندوق پس‌انداز مسکن، حساب سپرده ممتاز بانک مسکن، حساب صندوق پس‌انداز یکم با سقف تسهیلات برای تهران، شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر نقاط شهری به ترتیب 800، 600 و 400 میلیون ریال، تسهیلات جعاله تعمیر مسکن، تسهیلات ساخت مسکن تعریف شده است. طرح هایی که البته به باور بسیاری از صاحب نظران این حوزه، وزارت راه و شهرسازی در مسیر اجرای آن به خروجی اجرایی قابل قبولی دست نیافته است.

اقداماتی نظیر تاسیس شرکت تامین سرمایه مسکن، املاک و مستغلات،‌ راه اندازی بازار رهن ثانویه در بورس و توسعه ای شدن بانک مسکن در سال های اخیر نیز از گام های برداشته شده دولت در راستای رفع رکود مسکن بوده که به عقیده فعالان اقتصادی در عمل نتوانسته آنچنان موفق عمل کند.

انحراف سیستم بانکداری از رسالت اصلی

بر همین اساس، اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی در کشور به عنوان یکی از مهمترین اقداماتی است که کارشناسان در راستای خروج از رکود مسکن عنوان و با انتقاد از انحراف سیستم بانکداری، تاکید می کنند که بانک ها به علت عدول از وظایف اصلی خود و انحراف بازارهای موثر اقتصادی از جمله بخش مسکن منجر به بروز چالش های متعدد در این بخش شده اند.

به نحوی که بانک ها با تبدیل شدن به بنگاه های اقتصادی و فعالیت در عرصه خرید و فروش زمین و ساخت و سازهای لوکس آنچنانی، در مسیر اهداف سودجویانه خود گام بر می دارند و حتی بانک هایی چون بانک مسکن که رسالت تامین مسکن برای متقاضیان را بر عهده دارند، بدون هیچ گونه دلسوزی برای افراد فاقد مسکن، در جهت منافع مردم و تامین نیاز مسکن آنها گام بر نمی دارند. بنابراین اصلاح قانون سیاست های پولی و بانکی می تواند به بهبود وضعیت بازار مسکن کمک کند و تا زمانی که در نظام بانکی اصلاحی انجام نشود امیدی به حرکت بازار مسکن نیست.

بر اساس این گزارش، به عقیده کارشناسان اقتصادی، مانع مهم بعدی در زمینه رونق بازار مسکن نیز عدم تامین مالی و ناتوانی متقاضیان برای خرید مسکن است.

اما در این میان باز مشاهده می‌کنیم که بانک‌ها به عنوان یکی از ابزار تامین مالی، به دلیل دریافت سود بالای تسهیلات پرداخت شده از متقاضیان آن هم در دوره کوتاه مدت بازپرداخت، اقشار ضعیف و متوسط جامعه را از گرفتن تسهیلات منصرف و دلسرد می کنند. لذا به یقین یکی دیگر از شروط خروج از رکود مسکن، کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و طولانی کردن دوره های بازپرداخت آنها تا چندین دهه است.

انتهای پیام/

  • ۰
  • ۰

با توجه به وضع کنونی بازار مسکن و وضعیت عرضه و تقاضی و معاملات تا کنون تعریف چندانی نداشته است از طرفی بازار مسکن هم در شک اتمام مذاکرات به رکود و کاهش قیمت ادامه می دهد و به نظر می رسد در سال آینده نیز همین روند ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، بازار مسکن در ایران سالانه حدود ٢٠‌درصد رشد قیمت را تجربه می‌کند که در این چند سال گذشته خیلی بیشتر از این رقم بوده است.که باعث میشود خیلی از سرمایه گذاران به پیش خرید اپارتمان روی بیاورند.این درحالی است که نرخ مصوب دستمزدها در کشور سالانه کمتر از ١٠‌درصد رشد دارد.

با در نظر گرفتن رشد درآمد ایرانی‌ها و سایر هزینه‌های جاری زندگی‌شان و مقایسه آن با رشد سالانه نرخ مسکن، به راحتی می‌توان پی برد که قدرت خرید مسکن در ایران روزبه‌روز درحال کاهش است.

آمارهای جهانی نیز از وضع ناخوشایند ایرانی‌ها برای خانه‌دار شدن حکایت دارد. براساس این گزارش‌ها ایرانی‌ها از نظر توان مالی خرید خانه، بین ١٢٢ کشور جهان رتبه ١٠٧ را از آن خود کرده‌اند. در این شرایط که کاهش قدرت خرید و رشد غیرقابل مهار هزینه‌های ساخت مسکن در ایران، رکود سنگینی برای بازار رقم زده و به رشد اجاره‌نشینی دامن زده است، بررسی آمار ٢٠ساله بانک مرکزی نشان می‌دهد توان اجاره‌نشینی در کشور نیز کاهش داشته است.

حالا اما در حالی که با مشخص شدن تکلیف مذاکرات، رییس انجمن انبوه سازان کشور با بیان اینکه در بدترین شرایط رکود، صنعت ساختمان زمینگیر شده است،‌ گفته: پس از پشت سر گذاشتن رکود باید برای افزایش قیمت آمادگی داشته باشیم.

پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال 94

پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال 95

در حالی که در زمان رکود باید از تولید حمایت شود اما متاسفانه از زمانی که رکود بر صنعت ساختمان سایه انداخت هیچ حمایتی در راستای افزایش تولید مسکن نشد که هیچ بلکه اخذ مالیات بر تولید و مالیات بر ارزش افزوده هم تولیدکنندگان این صنعت تحمیل شد.(من فکر میکنم علت اصلیش همیهن قضیه هست)

افزایش قیمت مسکن حتمی است,که به وضعیت بازار مسکن بستگی دارد البته عده ای مدعی هستند وقتی از هشدار نسبت به افزایش قیمت مسکن صحبت می‌شود،‌ حتما نفعی برای برخی از افراد وجود دارد و این پیش‌بینی‌ها برای بازار گرمی است اما اگر نسبت به افزایش قیمت هشدار می‌دهیم تنها هدفمان این است که مردم آمادگی افزایش قیمت ها را داشته باشند.(البته امیدواریم قیمت ها افزایش پیدا نکنه تا ما بی خانه ها امیدمون را برای خانه دار شدن حفظ کنیم)

با اینکه کسی نمی‌تواند کاهش تولید مسکن را در چند سال گذشته انکار کند،‌اید توجه داشته باشیم که طبق گزارش های رسمی سالی یک میلیون ازدواج انجام می‌گیرد که این تنها بخشی از تقاضای موجود در بازار مسکن است. ‌در سال باید یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود اما در حال حاضر ساخت و ساز در حداقل میزان ممکن رسیده است.

با این تفاسیر به نظر می رسد بازار مسکن هنوز به رکود و کاهش قیمت ادامه می دهد.رکودی که اگر شکسته شود با گرانی و افزایش قیمت همراه خواهد بود.

((بازدید کنندگان عزیزی که نظری در مورد شرایط و وضعییت املاک دارند میتوانند نظر خود را در پایین همین صفحه درج کنند تا همه استفاده کنند))

  • ۰
  • ۰

اقتصاد > مسکن - اقتصادنیوز در گفت و گو با رئیس اتحادیه مشاوران املاک به بررسی بهترین زمان خرید مسکن پرداخت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: تنها با یک عامل یعنی ارائه تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن نمی‌توانیم عنوان کنیم که بازار مسکن رونق پیدا می‌کند و باید با توجه به رکود عمیقی که وارد بازار مسکن شده است از روش‌های دیگری هم استفاده کنیم.

حسام عقبایی در رابطه با تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار رهن و اجاره مسکن گفت: کاهش نرخ سود بانکی تاثیر چندانی در افزایش اجاره‌بها نداشته و تنها فضایی روانی را پدید آورده و این امکان وجود دارد تا عده‌ای از مالکان از این موضوع سواستفاده کنند. اما عموم مالکانی که به دنبال گرفتن اجاره بودند همچنان به همان صورت هستند و افرادی که گرفتن پول پیش را ترجیح می‌دادند باز هم مانند گذشته عمل می‌کنند و می‌توان گفت که فضای روانی هم در حال حاضر کنترل شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن بیان اینکه اکنون بهترین زمان برای انجام معاملات مسکن است، گفت: به دلیل فرصتی که اکنون از طریق ثبات در قیمت‌ها ایجاد شده است به تمام افرادی که تصمیم به خرید و فروش یا رهن و اجاره ملک دارند توصیه می‌شود که نسبت به این موضوع اقدام کنند.

عقبایی در خصوص تاثیر تسهیلات 80 میلیون تومانی بر بازار مسکن گفت: اینکه عنوان کنیم این تسهیلات تاثیری در بازار مسکن نداشته کمی بی‌انصافی است. قاعدتاً ارائه تسهیلات بانکی می‌تواند در افزایش معاملات مسکن کمک کند و تا الان نیز به همین صورت بوده و یکی از دلایل افزایش حجم معاملات در کشور و بالا رفتن قدرت خرید خریداران و همچنین تحریک بازار تقاضا ارائه همین تسهیلات 80 میلیون تومانی بوده است.

او افزود: اما قاعدتاً تنها با یک عامل یعنی ارائه همین تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن نمی‌توانیم عنوان کنیم که بازار مسکن رونق پیدا می‌کند و باید با توجه به رکود عمیقی که وارد بازار مسکن شده است از روش‌های دیگری هم استفاده کنیم. 

او در ادامه بیان کرد: این تسهیلات به طور کلی به سه ترمیم نیاز دارد، اول اینکه مدت بازپرداخت این تسهیلات که اکنون 12 سال است باید افزایش پیدا کند. در بسیاری از کشورهایی که با رکود همراه هستند ارائه تسهیلات به سه یا چهار دهه افزایش پیدا کرده است.

عقبایی گفت: ترمیم بعدی مربوط به نرخ سود این تسهیلات است و این نرخ باید کاهش پیدا کند و با درآمد عمومی مردم هماهنگ شود تا امکان بازپرداخت این تسهیلات برای آنها فراهم شود. نکته سوم میزان اقساط این وام‌هاست و باید به نحوی باشد که با درآمد دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه که عموماً همین دهک‌ها دغدغه خانه‌دار شدن دارند، هم‌خوانی داشته باشد. 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: از نظر من اگر شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و همچنین کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی مثل کمیسیون اقتصادی و برنامه بودجه و حتی وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل مانند بانک مسکن در این بخش‌ها گامی اساسی بردارند، قطعاً تاثیرگذاری این تسهیلات در جهت خروج از رکود مسکن و بالا رفتن تعداد معاملات بیشتر خواهد شد.

  • ۰
  • ۰

-        منشأ و خصوصیات ساختمانی مرمرها و نحوه تشکیل سنگ چینی:

طبقات سنگ آهک مدفون شده در زمین ممکن است توسط ترمال متامورفیسم ( دگرگونی حرارتی منتج به جانشینی شیمیایی کنترل شده توسط حرارت و بمقدار کم توسط فشار ناشی از عمق) حاصل از حرارت توده‌های آذرین نفوذی به مرمر تبدیل شوند. تبلور مجدد کلسیت در یک سنگ آهک نسبتاً خالص ممکن است سبب از بین رفتن بافتهای اولیه وتبدیل آن به یک مرمر سفید براق گردد. ( سنگ چینی) طبقات ممکن است بخارج از توده آذرین متمایل شوند ولی آشفتگی استراکچر چندانی بوجود نمی‌آید.

قسمت اعظم مرمرها توسط اثر فشار مسقیم ( 1000 تا 3000 بار) و حرارت بالا (400 الی 800 درجه سانتیگراد) روی سنگهای آهکی قرار گرفته در اعماق زیاد و یا بعبارت دیگر توسط دگرگونی دیناموترمال ( ناحیه ای ) تولید شده اند، اثر و عمل فشار قوی و نا متعادل یا نا متقارن روی مرمرها از چین‌های پیچیده حاصل شده روی مرمر و لایه‌های همراه مشخص می‌شود و اثر حرارت همزمان با وجود کانیهای فرعی سیلیکاته مانند ترمولیت و دیوپسید در آن نشان داده می‌شوند ( این کانیها فقط در سنگهایی حاصل می‌شوند که تحت حرارت خیلی زیاد قرار گرفته باشند) و هم چنین این اثر بعلت همراهی مرمر با شیست و گنایس‌ها معلوم می‌گردد که خود مشخص کننده جریان دیناموترمال می‌باشند از آنجا که فسیلها و خصوصیات رسوبی سنگ اولیه تغییر و یا محو می‌شوند تعیین سن دقیق زمین شناسی و ارتباط با ناحیه اطراف آن مسئله ای بسیار مشکل است.

پی جویی مرمرها (Marbles Prospecting) :

پیچیدگی استراکچری که معمولاً مرمرها دارا می‌باشند بدین معنی است که طبقات ممکن است بطور ناگهانی تغییر جهت و یا تغییراتی در ضخامت آنها چه در سطوح جانبی و جه بطور عمودی رخ دهد. برای اقتصادی بودن روی مرمرها باید در مقیاس بزرگی استخراج صورت بگیرد. باز کردن کارگاههای جدیدتر و یا فعال نمودن کارگاههای قدیمی قبل از آنکه از وجود توده یا رگه قابل استفاده ای اطمینان حاصل شود معمولاً مقرون بصرفه نخواهد بود.

تهیه نقشه‌های زمین شناسی دقیق می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی از استراکچر و خصوصیات استراتیگرافی لایه‌های مرمر را روشن نماید و تهیه این نقشه‌ها در پی جویی مرمر ارزش زیادی دارند اما به تنهایی نیز کافی نمی‌باشند زیرا معدنکار قبل از آغاز کار باید بداند که چه مقدار سنگ با ارزش در زیر منطقه مورد نظر وجود دارد و هم چنین اطلاعات دقیقی از رنگ ، بافت یکنواختی یا همگنی و از سالم بودن آن داشته باشد. تنها وسیله بدست آوردن نمونه کافی برای کشف و مطالعه خواص فوق و سایر خصوصیات سنگ حفاری کرگیری (Core drilling) است.

استخراج مرمرها:

3 عامل مهم در ارتباط با هم تدارک و راه اندازی کارگاههای استخراجی مرمر را فراهم می‌کنند:

1- شیب طبقات 2-ضخامت باطله روی مرمر 3-یکنواختی یا همگنی سنگ مورد نظر استخراج لایه‌های خیلی با ارزش نازک و با شیب تند ممکن است از طرفین بموازات امتداد لایه یا  به صورت عمودی بحالت بریدگیهای عمیق انجام گیرد که معمولاً در گیر استخراج زیرزمینی خواهد گردید. در لایه‌های ضخیم‌تر با دیواره‌های محکم و پایدار استخراج ممکن است بصورت کارگاههای عمیق رو باز صورت پذیرد. لایه‌های با شیب ملایم ممکن است بصورت کارگاههای کم عمیق روباز در صورتیکه باطله روی طبقات مرمر بطور اقتصادی قابل برداشت باشد استخراج شوند. در هر حال در تمام مواد روش استخراج بستگی زیادی به کیفیت و مرغوبیت سنگ و قیمت فروش آن دارد.

بعد از تهیه کردن سطح سنگ از مواد باطله برش‌های اولیه بشرح ذیل صورت می‌پذیرد:

برش‌ها توسط ماشین آلات کانال زنی و بعضی مواقع نیز بوسیله اره‌های سیمی انجام می‌گیرد. در یک حالت نرمال کانالها بفواصل 6 و بعمق 8 فوت و بطول کارگاه حفر می‌شوند و انتهای رشته سنگهای هم جوار یا دیواره‌ها از دیواره  بریده می‌شوند سپس یکی از این رشته سنگها بطور عمود بر هم در چند نقطه بریده می‌شود طوریکه هر بلوک از پنج جهت آزاد می‌گردد. یکی از بلوکها بعنوان کلید برداشته شده و از محل آن حفاری زیر بلوکهای دیگر در جهت‌های انتخاب شده انجام میگیرد. پائین بردن بعدی کف می‌تواند در پله‌های با بلندی حدود همان 8 فوت ادامه داده شود. اگر طبقات شیب دار باشند استخراج بلوکهای با زاویه قائمه سبب ناهمواری کف و شباهت آن به دندانه اره خواهد گردید.

حفاری و گوه گذاشتن جهت آزاد کردن بلوکها در برشهای ثانویه معمولاً انجام می‌پذیرد و حفاری عمدتاً در جهت grain , Rift ( بموازات لایه بندی) زده می‌شود تا از سهولت جدایش در این امتدادها نیز استفاده شود. سنداژها از فواصل 14 اینچی تا 2 فوتی بسته  به وضعیت Rift  ممکن است زده شوند. قطر سونداژها بین 2 ⁄11 تا 4⁄13 اینچ متغیر و طول آنها به دلخواه تنظیم می‌شوند. بلوکها توسط گوه گذاری (plug and feather) جدا و با جرثقیل یا وسیله دیگری بلند می‌شوند مطلب مهم در مورد استخراج مرمر این است که بر پا کردن رکورد در حفاری یا کانال زنی و یا تناژ ناخالص فراوان در هر ساعت یا بازاء هر نفر کارگر مورد نظر نبوده و هدف استخراج این سنگ را تأمین نمیکند بلکه تولید بلوکهای مرمر سالم و بی عیب است که ادامه استخراج را عاقلانه و توجیه می‌نماید. در هر حال استخراج اصولی و عملی مرمر محتاج تکنیک و تخصص بالاتر از آن است که در این توضیح مختصر آورده شد. لذا کار روی مرمرها باید با دقت و حوصله کافی انجام پذیرد تا نتیجه مطلوب بدست آید
  • ۰
  • ۰

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ سید محمد مرتضوی اظهار کرد: برای خریداران و نیز سازندگان مناسب است که قیمت مسکن جهش نکند؛ زیرا در این صورت سازندگان از قدرت برنامه ریزی بیشتر و بهتری برخوردار می شوند و می توانند برنامه های بعدی خود را بر این اساس تنظیم کند. انبوه سازان باید این امید را داشته باشد که تفاوت فروش امروز با هزینه های ساخت در آینده فاحش نخواهد بود.

وی افزود: وقتی با جهش قیمت مواجه می شویم در تمام بخشها از جمله خدمات، مصالح، زمین و نظایر آن نیز این افزایش قیمت رخ می دهد که تمام این هزینه ها به سازنده تحمیل می شود. پس اینطور نیست که سازندگان از جهش منفعت ببرند، بلکه هریک از اجزای وابسته به تولید مسکن بخشی از منفعت را در اختیار می گیرند که این هزینه هایی به مشتریان تحمیل می کند و باعث می شود خریداری را که به سختی و با برنامه ریزی جذب کرده ایم از دست بدهیم؛ لذا بهتر است بازار مسکن با سودی متناسب با نرخ تورم به فعالیت خود ادامه دهد تا هر دو طرف عرضه و تقاضا دچار شوک نشوند.

این عضو کانون انبوه سازان در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت شوک قیمت در بخش مسکن وجود دارد؟ گفت: روند فعلی که دولت در پیش گرفته این نوید را می دهد که جهش ناگهانی قیمت نخواهیم داشت؛ چرا که تعادل در هر دو بخش عرضه و تقاضا به صورت موازی در حال ایجاد است.

به گفته مرتضوی، عامل اصلی که می تواند سازنده‌ها را به ورود به فاز جدید چرخه ساخت و ساز ترغیب کند، این است که تسهیلات مالی خرید مسکن افزایش پیدا کند که طی دو سه سال گذشته متقاضیان زیادی از تسهیلات استفاده نکرده اند، اما در حال حاضر افراد بیشتری اقدام به دریافت وام مسکن می کنند.

وی با اشاره به تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن افزود: تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی جهش ۲.۵ برابری نسبت به تسهیلات ۶۰ میلیون تومان سابق ایجاد می کند که تا حدودی دست سازندگان را برای تولید باز گذاشته است.

این کارشناس مسکن، هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در تهران و شهرستانها را به ترتیب حدود ۹۰۰ و ۷۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: با تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی خانه های متوسط متناسب با الگوی مصرف به راحتی ساخته می شود، اما مشکل عمده سازندگان، فروش واحدها است.

مرتضوی با بیان اینکه سازندگان همواره با امید اینکه بازار تحرک بیشتری پیدا کند وارد ساخت و ساز می شوند، گفت: در کنار وام ساخت، تسهیلات خرید هم باید با نرخ سود پایین و مدت زمان بازپرداخت طولانی افزایش یابد تا چرخه تولید و مصرف مسکن کامل شود و مسکن رونق گیرد.

وی درخصوص وضعیت ساخت و ساز مسکن طی دو سه ماه اخیر اظهار کرد: با توجه به ورود جدی بانک مسکن طی این مدت در ارایه تسهیلات، به نظر می رسد ساخت و ساز تا حدودی تحرک یافته و سازنده‌ها به سمت اخذ پروانه و اقدام به ساخت سوق پیدا کرده اند. اگر خریداران نیز مجاب شوند که در صورت خرید در آینده سود خواهند کرد، بازار مسکن به شکل تدریجی و با آهستگی تا یکی دو سال آینده از شرایط رکود خارج می شود.

این عضو کانون انبوه سازان خاطرنشان کرد: ما نوسانات بخش مسکن را در دوره های گذشته به کرات تجربه کرده ایم. در زمانی که بازار دچار رکود عمیق می شود تمایل به ساخت کاهش می یابد و به یکباره این خلاء تولید باعث افزایش ناگهانی قیمت مسکن می شود. اما در این دولت هنوز عرصه برای جهش قیمت فراهم نیست و باید این سیاست با همین روند ادامه یابد.

 

  • ۰
  • ۰

رییس کانون سنگ ایران از رشد 200 درصدی صادرات سنگ فرآوری در کشور خبر داد و گفت: در ترکیه جعبه‌های سنگ‌های فرآروی ایران را به مارک‌ها و نشان کشور خود تغییر می‌دهند و به سایر نقاط جهان صادر می‌کنند.

حسین امیر یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بازار صادرات سنگ اصفهان و کشور به دلیل سیاست نرم‌تر دولت در مسائل جهانی به نسبت قبل تغییر و بهبود زیادی یافته است؛ به نحوی که شاهد رشد 200 درصدی صادرات سنگ‌های فرآوری هستیم. وی افزود: عمده مشتریان بازار سنگ‌های صادراتی ایران، کشورهای آسیای میانه، قفقاز، حاشیه خلیج فارس و ترکیه هستند. هر چند در ترکیه جعبه‌های سنگ‌های فرآروی ایران را به مارک‌ها و نشان کشور خود تغییر داده و به سایر نقاط جهان صادر می‌کنند.

افت فروش سنگ‌های ساختمانی در پی کاهش ساخت‌وساز

رییس کانون سنگ ایران تاکید کرد: بازار فروش سنگ در داخل کشور حالت عکس دارد و در حال رکود است. چرا که دچار کاهش رشد صنعت ساختمان‌سازی هستیم. یوسفی ادامه داد: در حال حاضر مسکن‌سازها فقط اقدام به ثبت قرارداد با سنگبری‌ها می‌کنند که بر مبنای آن پس از فروش آپارتمان‌ها، پول سنگ‌های تزیینی را به مالک سنگبری تحویل می‌دهند. وی با بیان اینکه این پرداخت به تولیدکننده گاهی تا یک سال و نیم طول می‌کشد، افزود: دولت قرار بود 3000 میلیارد تومان برای نوسازی این صنعت کمک کند اما فقط رقمی ناچیز از طریق بانک‌های مربوطه به این صنعت اعطا شده است.

عضو انجمن سنگبری‌های اصفهان اظهار کرد: دستگاه‌های سنگبری فعلی کارخانجات عمری بیش از 15 سال دارند اما استاندارد مفید آن فقط 10 سال است در حالی که چنین ابزاری نمی‌تواند در بازار جهانی سنگ تزیینی محصولی رقابتی تولید کند.

  • ۰
  • ۰

 رییس انجمن سنگبری‌های استان اصفهان گفت: رکود بازار صادرات سنگ ایران به دلیل نا امنی‌های عراق بیش از قبل شده است چرا که در شرایط فعلی بازار، این کشور مناسب‌ترین بازار بود.

رضا احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در اصفهان، درباره وضعیت بازار سنگ کشور و استان در 9 ماهه سال جاری اظهار کرد: به دلیل کمبود نقدینگی و همچنین رکود بازار مسکن در داخل کشور، رکود این صنعت برطرف نشده است. از سوی دیگر نا امنی‌های ناشی از حضور گروه تروریستی داعش در عراق نیز در دو ماه اخیر فشار بیشتری را بر فعالان این صنعت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه عمده صادرات سنگ اصفهان و کشور به آسیای میانه، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس است، افزود: بازار صادراتی اروپا و استرالیا از دستمان خارج شده است.

رییس انجمن سنگبری‌های استان خاطر نشان کرد: البته در روزهای اخیر سخنانی از باز شدن مجدد مرزها با کردستان عراق شده است که می‌تواند امیدبخش تولید کنندگان این عرصه باشد.

 

احمدی ادامه داد: در بازار داخلی نیز پروژه‌های بزرگی همانند مسکن مهر در حال اجرا نیست که باعث افت رونق شده و در حال حاضر مسکن سازان نیز چک‌های بلند مدت به دست سنگبری‌ها می‌دهند که اثر منفی در نقدینگی این قشر گذاشته است.

 

وی با اشاره به انباشته شدن سنگ‌های تزیینی در انبار سنگبری‌ها به دلیل شرایط نامطلوب فعلی افزود: سازندگان مسکن نیز باید هشت درصد ارزش افزوده از پرداخت کنند و این رقم را قانونا باید از مشتری خود بگیرند اما به دلایلی این کار را انجام نمی‌دهند و خودشان دچار مشکلاتی مالی شده‌اند.

این فعال صنعت سنگ درباره وضعیت نابسامان سنگبری‌ها تصریح کرد: دولت باید با فعالان این صنعت مدارا کند چرا که در حال حاضر با افزایش هزینه‌های انرژی، حقوق کارگران، مالیات بر ارزش افروده و ... مواجه هستیم و با بدهکاری به ادارات یا اشخاص فورا کارخانه پلمب می‌شود یا مالک آن ممنوع الخروج می‌شود.