ررسیهای صورت گرفته از دلایل کاهش نرخ تخفیف در بازار شب عید معاملات فروش مسکن نشان میدهد امسال متقاضیان خرید مسکن در مقایسه با سالهای قبل و به خصوص سال گذشته چانهزنی ضعیفتری برای دریافت تخفیف بیشتر از فروشندگان داشتهاند. این موضوع از دیدگاه کارشناسان بازار مسکن از سه عامل مهم سرچشمه میگیرد که هر کدام از این عوامل به سهم خود در عملکرد ضعیف سمت تقاضا برای دریافت تخفیف بیشتر موثر بوده است.
اولین عامل به «اطلاع خریداران مسکن از قرار گرفتن قیمتها در سطح حداقلی» مربوط میشود. اگرچه سمت عرضه مسکن امسال در مقایسه با سال گذشته نرخ تخفیف کمتری در قیمت قطعی فروش واحدها اعمال کرده است اما از همان ابتدا با بررسی شرایط بازار ملک، تنها ۶ درصد (کمتر از نرخ تورم)، قیمتهای پیشنهادی خود را افزایش داده است. این موضوع باعث شده، سمت تقاضا نیز که هماکنون از یکسو با سطح حداقلی قیمتها در بازار فروش مسکن مواجه شده و از سوی دیگر شروع ریزنوسانات جزیی قیمت در بازار مسکن را احساس کرده است، برای خرید واحد دلخواه خود از حداکثر توان برای چانهزنی استفاده نکند.
دومین عامل به «تقویت قدرت خرید خانوارها به واسطه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن»برمیگردد؛ سقف تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در شهر تهران از ابتدای امسال به ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافت که این افزایش، بخشی از ضعف بنیه مالی خریداران مسکن را برطرف کرده و بنابراین انگیزه چانهزنی حداکثری را در میان متقاضیان خرید آپارتمان کاهش داده است.
از سوی دیگر، بازار معاملات مسکن شب عید امسال در مقایسه با بازار معاملات زمستانی مسکن در سال گذشته، یک تفاوت عمده دارد؛ مبنی بر اینکه هماکنون بازار معاملات مسکن نسبت به سه سال گذشته بیشترین حجم خریداران واقعی را در خود جای داده است؛ به این معنا که برخلاف سال گذشته که بخش قابل توجهی از متقاضیان حاضر در بازار شب عید معاملات مسکن تنها به انگیزه اطلاع از سطح قیمتها و نه خرید قطعی وارد بازار میشدند اما هماکنون عمده متقاضیان مصمم به خرید آپارتمان تا قبل از پایان سال جاری هستند.
«اصرار بخش قابلتوجهی از متقاضیان خرید مسکن به انجام معامله قبل از شروع سال جدید» عامل سومی است که موجب شده هم اکنون سطح چانهزنی خریداران برای دریافت تخفیف بیشتر کاهش یابد. علاوه بر تاثیر سطح فعلی چانهزنی از سوی متقاضیان خرید مسکن، رفتار متفاوت سمت عرضه در بازار شب عید معاملات آپارتمان هم در عقبگرد ۴ واحد درصدی نرخ تخفیف فروش ملک موثر بوده است.
کارشناسان مسکن در این باره میگویند: هر چند سمت عرضه مسکن با اعمال انعطاف و کرنش در تعیین نرخ پیشنهادی فروش مسکن، قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان در ۹ منطقه پرفروش پایتخت را در بازار شب عید امسال نسبت به بازار شب عید سال گذشته ۵ درصد کاهش داد، اما چشمانداز رونق و احتمال افزایش قیمت مسکن در سال بعد از سوی فروشندگان موجب شده در زمان مذاکره با خریداران نرخ تخفیف برای فروش واحدها را کاهش دهند.
به این معنا که اگرچه فروشندگان حاضر در بازار شب عید معاملات مسکن هم اکنون فروشندگان واقعی و خواهان فروش هر چه سریعتر ملک خود هستند و از سوی دیگر با درنظر گرفتن شرایط بازار و قدرت خرید متقاضیان قیمت پیشنهادی خود را در مقایسه با سال قبل تنها ۶ درصد افزایش دادهاند، اما سه عامل عمده منجر به کاهش سطح تخفیف ۲۰ درصدی سال گذشته به تخفیف ۱۶ درصدی در معاملات امسال آنها با خریداران شده است.
اولین عامل موثر در کاهش ۴ واحد درصدی نرخ تخفیف فروش ملک در بازار شب عید امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از سوی فروشندگان ملک به «چشم انداز پیشروی سمت عرضه از آینده کوتاهمدت و میانمدت بازار مسکن» برمیگردد. هماکنون هرچند عمده فروشندگان در بازار مسکن خواهان فروش هر چه سریعتر واحدهای خود هستند اما از آنجا که پیشبینی میکنند با ورود بازار معاملات مسکن به فاز رونق در سال آینده، احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد بنابراین نرخ تخفیف فروش واحدها را از ۲۰ درصد سال گذشته به ۱۶ درصد کاهش دادهاند.ررسیهای صورت گرفته از دلایل کاهش نرخ تخفیف در بازار شب عید معاملات فروش مسکن نشان میدهد امسال متقاضیان خرید مسکن در مقایسه با سالهای قبل و به خصوص سال گذشته چانهزنی ضعیفتری برای دریافت تخفیف بیشتر از فروشندگان داشتهاند. این موضوع از دیدگاه کارشناسان بازار مسکن از سه عامل مهم سرچشمه میگیرد که هر کدام از این عوامل به سهم خود در عملکرد ضعیف سمت تقاضا برای دریافت تخفیف بیشتر موثر بوده است.
اولین عامل به «اطلاع خریداران مسکن از قرار گرفتن قیمتها در سطح حداقلی» مربوط میشود. اگرچه سمت عرضه مسکن امسال در مقایسه با سال گذشته نرخ تخفیف کمتری در قیمت قطعی فروش واحدها اعمال کرده است اما از همان ابتدا با بررسی شرایط بازار ملک، تنها ۶ درصد (کمتر از نرخ تورم)، قیمتهای پیشنهادی خود را افزایش داده است. این موضوع باعث شده، سمت تقاضا نیز که هماکنون از یکسو با سطح حداقلی قیمتها در بازار فروش مسکن مواجه شده و از سوی دیگر شروع ریزنوسانات جزیی قیمت در بازار مسکن را احساس کرده است، برای خرید واحد دلخواه خود از حداکثر توان برای چانهزنی استفاده نکند.
دومین عامل به «تقویت قدرت خرید خانوارها به واسطه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن»برمیگردد؛ سقف تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در شهر تهران از ابتدای امسال به ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافت که این افزایش، بخشی از ضعف بنیه مالی خریداران مسکن را برطرف کرده و بنابراین انگیزه چانهزنی حداکثری را در میان متقاضیان خرید آپارتمان کاهش داده است.
از سوی دیگر، بازار معاملات مسکن شب عید امسال در مقایسه با بازار معاملات زمستانی مسکن در سال گذشته، یک تفاوت عمده دارد؛ مبنی بر اینکه هماکنون بازار معاملات مسکن نسبت به سه سال گذشته بیشترین حجم خریداران واقعی را در خود جای داده است؛ به این معنا که برخلاف سال گذشته که بخش قابل توجهی از متقاضیان حاضر در بازار شب عید معاملات مسکن تنها به انگیزه اطلاع از سطح قیمتها و نه خرید قطعی وارد بازار میشدند اما هماکنون عمده متقاضیان مصمم به خرید آپارتمان تا قبل از پایان سال جاری هستند.
«اصرار بخش قابلتوجهی از متقاضیان خرید مسکن به انجام معامله قبل از شروع سال جدید» عامل سومی است که موجب شده هم اکنون سطح چانهزنی خریداران برای دریافت تخفیف بیشتر کاهش یابد. علاوه بر تاثیر سطح فعلی چانهزنی از سوی متقاضیان خرید مسکن، رفتار متفاوت سمت عرضه در بازار شب عید معاملات آپارتمان هم در عقبگرد ۴ واحد درصدی نرخ تخفیف فروش ملک موثر بوده است.
کارشناسان مسکن در این باره میگویند: هر چند سمت عرضه مسکن با اعمال انعطاف و کرنش در تعیین نرخ پیشنهادی فروش مسکن، قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان در ۹ منطقه پرفروش پایتخت را در بازار شب عید امسال نسبت به بازار شب عید سال گذشته ۵ درصد کاهش داد، اما چشمانداز رونق و احتمال افزایش قیمت مسکن در سال بعد از سوی فروشندگان موجب شده در زمان مذاکره با خریداران نرخ تخفیف برای فروش واحدها را کاهش دهند.
به این معنا که اگرچه فروشندگان حاضر در بازار شب عید معاملات مسکن هم اکنون فروشندگان واقعی و خواهان فروش هر چه سریعتر ملک خود هستند و از سوی دیگر با درنظر گرفتن شرایط بازار و قدرت خرید متقاضیان قیمت پیشنهادی خود را در مقایسه با سال قبل تنها ۶ درصد افزایش دادهاند، اما سه عامل عمده منجر به کاهش سطح تخفیف ۲۰ درصدی سال گذشته به تخفیف ۱۶ درصدی در معاملات امسال آنها با خریداران شده است.
اولین عامل موثر در کاهش ۴ واحد درصدی نرخ تخفیف فروش ملک در بازار شب عید امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از سوی فروشندگان ملک به «چشم انداز پیشروی سمت عرضه از آینده کوتاهمدت و میانمدت بازار مسکن» برمیگردد. هماکنون هرچند عمده فروشندگان در بازار مسکن خواهان فروش هر چه سریعتر واحدهای خود هستند اما از آنجا که پیشبینی میکنند با ورود بازار معاملات مسکن به فاز رونق در سال آینده، احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد بنابراین نرخ تخفیف فروش واحدها را از ۲۰ درصد سال گذشته به ۱۶ درصد کاهش دادهاند.ررسیهای صورت گرفته از دلایل کاهش نرخ تخفیف در بازار شب عید معاملات فروش مسکن نشان میدهد امسال متقاضیان خرید مسکن در مقایسه با سالهای قبل و به خصوص سال گذشته چانهزنی ضعیفتری برای دریافت تخفیف بیشتر از فروشندگان داشتهاند. این موضوع از دیدگاه کارشناسان بازار مسکن از سه عامل مهم سرچشمه میگیرد که هر کدام از این عوامل به سهم خود در عملکرد ضعیف سمت تقاضا برای دریافت تخفیف بیشتر موثر بوده است.
اولین عامل به «اطلاع خریداران مسکن از قرار گرفتن قیمتها در سطح حداقلی» مربوط میشود. اگرچه سمت عرضه مسکن امسال در مقایسه با سال گذشته نرخ تخفیف کمتری در قیمت قطعی فروش واحدها اعمال کرده است اما از همان ابتدا با بررسی شرایط بازار ملک، تنها ۶ درصد (کمتر از نرخ تورم)، قیمتهای پیشنهادی خود را افزایش داده است. این موضوع باعث شده، سمت تقاضا نیز که هماکنون از یکسو با سطح حداقلی قیمتها در بازار فروش مسکن مواجه شده و از سوی دیگر شروع ریزنوسانات جزیی قیمت در بازار مسکن را احساس کرده است، برای خرید واحد دلخواه خود از حداکثر توان برای چانهزنی استفاده نکند.
دومین عامل به «تقویت قدرت خرید خانوارها به واسطه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن»برمیگردد؛ سقف تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در شهر تهران از ابتدای امسال به ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافت که این افزایش، بخشی از ضعف بنیه مالی خریداران مسکن را برطرف کرده و بنابراین انگیزه چانهزنی حداکثری را در میان متقاضیان خرید آپارتمان کاهش داده است.
از سوی دیگر، بازار معاملات مسکن شب عید امسال در مقایسه با بازار معاملات زمستانی مسکن در سال گذشته، یک تفاوت عمده دارد؛ مبنی بر اینکه هماکنون بازار معاملات مسکن نسبت به سه سال گذشته بیشترین حجم خریداران واقعی را در خود جای داده است؛ به این معنا که برخلاف سال گذشته که بخش قابل توجهی از متقاضیان حاضر در بازار شب عید معاملات مسکن تنها به انگیزه اطلاع از سطح قیمتها و نه خرید قطعی وارد بازار میشدند اما هماکنون عمده متقاضیان مصمم به خرید آپارتمان تا قبل از پایان سال جاری هستند.
«اصرار بخش قابلتوجهی از متقاضیان خرید مسکن به انجام معامله قبل از شروع سال جدید» عامل سومی است که موجب شده هم اکنون سطح چانهزنی خریداران برای دریافت تخفیف بیشتر کاهش یابد. علاوه بر تاثیر سطح فعلی چانهزنی از سوی متقاضیان خرید مسکن، رفتار متفاوت سمت عرضه در بازار شب عید معاملات آپارتمان هم در عقبگرد ۴ واحد درصدی نرخ تخفیف فروش ملک موثر بوده است.
کارشناسان مسکن در این باره میگویند: هر چند سمت عرضه مسکن با اعمال انعطاف و کرنش در تعیین نرخ پیشنهادی فروش مسکن، قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان در ۹ منطقه پرفروش پایتخت را در بازار شب عید امسال نسبت به بازار شب عید سال گذشته ۵ درصد کاهش داد، اما چشمانداز رونق و احتمال افزایش قیمت مسکن در سال بعد از سوی فروشندگان موجب شده در زمان مذاکره با خریداران نرخ تخفیف برای فروش واحدها را کاهش دهند.
به این معنا که اگرچه فروشندگان حاضر در بازار شب عید معاملات مسکن هم اکنون فروشندگان واقعی و خواهان فروش هر چه سریعتر ملک خود هستند و از سوی دیگر با درنظر گرفتن شرایط بازار و قدرت خرید متقاضیان قیمت پیشنهادی خود را در مقایسه با سال قبل تنها ۶ درصد افزایش دادهاند، اما سه عامل عمده منجر به کاهش سطح تخفیف ۲۰ درصدی سال گذشته به تخفیف ۱۶ درصدی در معاملات امسال آنها با خریداران شده است.
اولین عامل موثر در کاهش ۴ واحد درصدی نرخ تخفیف فروش ملک در بازار شب عید امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از سوی فروشندگان ملک به «چشم انداز پیشروی سمت عرضه از آینده کوتاهمدت و میانمدت بازار مسکن» برمیگردد. هماکنون هرچند عمده فروشندگان در بازار مسکن خواهان فروش هر چه سریعتر واحدهای خود هستند اما از آنجا که پیشبینی میکنند با ورود بازار معاملات مسکن به فاز رونق در سال آینده، احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد بنابراین نرخ تخفیف فروش واحدها را از ۲۰ درصد سال گذشته به ۱۶ درصد کاهش دادهاند.ررسیهای صورت گرفته از دلایل کاهش نرخ تخفیف در بازار شب عید معاملات فروش مسکن نشان میدهد امسال متقاضیان خرید مسکن در مقایسه با سالهای قبل و به خصوص سال گذشته چانهزنی ضعیفتری برای دریافت تخفیف بیشتر از فروشندگان داشتهاند. این موضوع از دیدگاه کارشناسان بازار مسکن از سه عامل مهم سرچشمه میگیرد که هر کدام از این عوامل به سهم خود در عملکرد ضعیف سمت تقاضا برای دریافت تخفیف بیشتر موثر بوده است.
اولین عامل به «اطلاع خریداران مسکن از قرار گرفتن قیمتها در سطح حداقلی» مربوط میشود. اگرچه سمت عرضه مسکن امسال در مقایسه با سال گذشته نرخ تخفیف کمتری در قیمت قطعی فروش واحدها اعمال کرده است اما از همان ابتدا با بررسی شرایط بازار ملک، تنها ۶ درصد (کمتر از نرخ تورم)، قیمتهای پیشنهادی خود را افزایش داده است. این موضوع باعث شده، سمت تقاضا نیز که هماکنون از یکسو با سطح حداقلی قیمتها در بازار فروش مسکن مواجه شده و از سوی دیگر شروع ریزنوسانات جزیی قیمت در بازار مسکن را احساس کرده است، برای خرید واحد دلخواه خود از حداکثر توان برای چانهزنی استفاده نکند.
دومین عامل به «تقویت قدرت خرید خانوارها به واسطه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن»برمیگردد؛ سقف تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در شهر تهران از ابتدای امسال به ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافت که این افزایش، بخشی از ضعف بنیه مالی خریداران مسکن را برطرف کرده و بنابراین انگیزه چانهزنی حداکثری را در میان متقاضیان خرید آپارتمان کاهش داده است.
از سوی دیگر، بازار معاملات مسکن شب عید امسال در مقایسه با بازار معاملات زمستانی مسکن در سال گذشته، یک تفاوت عمده دارد؛ مبنی بر اینکه هماکنون بازار معاملات مسکن نسبت به سه سال گذشته بیشترین حجم خریداران واقعی را در خود جای داده است؛ به این معنا که برخلاف سال گذشته که بخش قابل توجهی از متقاضیان حاضر در بازار شب عید معاملات مسکن تنها به انگیزه اطلاع از سطح قیمتها و نه خرید قطعی وارد بازار میشدند اما هماکنون عمده متقاضیان مصمم به خرید آپارتمان تا قبل از پایان سال جاری هستند.
«اصرار بخش قابلتوجهی از متقاضیان خرید مسکن به انجام معامله قبل از شروع سال جدید» عامل سومی است که موجب شده هم اکنون سطح چانهزنی خریداران برای دریافت تخفیف بیشتر کاهش یابد. علاوه بر تاثیر سطح فعلی چانهزنی از سوی متقاضیان خرید مسکن، رفتار متفاوت سمت عرضه در بازار شب عید معاملات آپارتمان هم در عقبگرد ۴ واحد درصدی نرخ تخفیف فروش ملک موثر بوده است.
کارشناسان مسکن در این باره میگویند: هر چند سمت عرضه مسکن با اعمال انعطاف و کرنش در تعیین نرخ پیشنهادی فروش مسکن، قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان در ۹ منطقه پرفروش پایتخت را در بازار شب عید امسال نسبت به بازار شب عید سال گذشته ۵ درصد کاهش داد، اما چشمانداز رونق و احتمال افزایش قیمت مسکن در سال بعد از سوی فروشندگان موجب شده در زمان مذاکره با خریداران نرخ تخفیف برای فروش واحدها را کاهش دهند.
به این معنا که اگرچه فروشندگان حاضر در بازار شب عید معاملات مسکن هم اکنون فروشندگان واقعی و خواهان فروش هر چه سریعتر ملک خود هستند و از سوی دیگر با درنظر گرفتن شرایط بازار و قدرت خرید متقاضیان قیمت پیشنهادی خود را در مقایسه با سال قبل تنها ۶ درصد افزایش دادهاند، اما سه عامل عمده منجر به کاهش سطح تخفیف ۲۰ درصدی سال گذشته به تخفیف ۱۶ درصدی در معاملات امسال آنها با خریداران شده است.
اولین عامل موثر در کاهش ۴ واحد درصدی نرخ تخفیف فروش ملک در بازار شب عید امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از سوی فروشندگان ملک به «چشم انداز پیشروی سمت عرضه از آینده کوتاهمدت و میانمدت بازار مسکن» برمیگردد. هماکنون هرچند عمده فروشندگان در بازار مسکن خواهان فروش هر چه سریعتر واحدهای خود هستند اما از آنجا که پیشبینی میکنند با ورود بازار معاملات مسکن به فاز رونق در سال آینده، احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد بنابراین نرخ تخفیف فروش واحدها را از ۲۰ درصد سال گذشته به ۱۶ درصد کاهش دادهاند.